Home Aktuelno Zašto treba koristiti steviju?

Zašto treba koristiti steviju?

149
0
SHARE
Foto: Guliver/Thinkstock

Ovaj ne sadrži kalorije, ali – za razliku od rafinisanog šećera – obiluje važnim hranljivim sastojcima i antioksidansima. Preporučuje se svima, a naročito dijabetičarima i gojaznim osobama.

Stevija i zdravlje

Stevia rebaudiana je biljka koja potiče iz Južne Amerike, a pripada familiji Asteraceae, u koju spadaju suncokret i hrizantema. Tradicionalno se koristila kao zaslađivač pića i za pravljenje čaja. “Stevijom” se naziva cela biljka, iako su samo neki njeni delovi slatki. Danas se taj naziv koristi za steviol-glikozide, slatke sastojke koji se dobijaju iz lišća ove biljke, a koji su 250 do 300 puta slađi od šećera, pa se hrani i napicima dodaju u mnogo manjim količinama. Stevija ne tamni niti se karamelizuje na isti način kao šećer. Ona ne sadrži kalorije, ali to ne znači da ćete smršati ako je koristite umesto šećera. Lišće stevije sarži kalijum, cink, magnezijum i vitamin B3, kao i znatan procenat vlakana, koja pomažu u sprečavanju zatvora i poboljšavaju varenje. Takođe, sadrži dosta gvožđa, pa može biti od pomoći anemičnim osobama.

Kako se dobija steviol-glikozid?

Steviol-glikozidi izdvajaju se iz lišća stevije, a potom se filtriraju i pročišćavaju. Ovaj postupak je sličan načinu na koji se dobijaju šećer i ekstrakt vanile. Nakon ekstrakcije i pročišćavanja, steviol- glikozidi su po sastavu jednaki onima koji se nalaze u lišću. Ovaj proces daje steviji čistiji ukus, nalik šećeru, a pročišćavanje je veoma bitno i radi zdravstvene bezbednosti. Glikozidi steviozid i rebaudiozid A važni su zbog svojih slatkih svojstava. S njima u vezi su i rebaudiozid C, dulkozid A, rubusozid, steviolbiozid i rebaudiozid B, kojih u manjim količinama ima u steviol-glikozidu. Rebaudiozid A otprilike je 250 do 300 puta slađi od saharoze. Svi steviol-glikozidi imaju zajedničku steviol osnovu, a razlika je u broju i rasporedu molekula šećera zakačenih za nju. Krajnji proizvod je veoma pročišćen zaslađivač stevija-glikozid, to jest aroma koja se koristi u ishrani.

PROČITAJTE I… Ishrana: Najčešće istine i zablude

Kako se koristi stevija?

Više od 5.000 namirnica i pića širom sveta trenutno sadrži steviju. Najviše je ima u čokoladama, sladoledima, raznim desertima, slatkišima, konzerviranim namirnicama, sosovima, voćnim jogurtima, žvakaćim gumama, dijetalnim pićima… Ekstrakti lišća stevije u SAD koriste se kao dijetetski suplementi još od sredine devedesetih godina dvadesetog veka, a mnogi sadrže mešavinu slatkih i neslatkih sastojaka lišća stevije. Neki recepti dozvoljavaju upotrebu ovih zaslađivača, međutim, doza koja se koristi varira, što zavisi od samog proizvoda, pa bi se trebalo pridržavati preporuka proizvođača.

Pogodna za dijabetičare

Steviol-glikozidi ne sadrže kalorije. Zaslađivači na bazi stevije imaju minimalno ili nimalo kalorija po dozi, u zavisnosti od drugih sastojaka s kojima se kombinuje. Ovo je važno za osobe koje vode računa o kilaži ili imaju dijabetes. Stevija sadrži i neke vitamine (A, B, C), minerale (gvožđe, cink, kalcijum), elektrolite (so, kalijum), proteine i druge elemente. Istraživanje je pokazalo da zaslađivači od stevije ne dodaju kalorije ili ugljene hidrate ishrani i ne utiču na nivo šećera u krvi i dejstvo insulina, što osobama s dijabetesom omogućava da jedu razne poslastice. U nasumičnom 16-nedeljnom kontrolisanom testiranju, 122 osobe dnevno su uzimale četiri doze od po 330 mg ekvivalenta steviola. U poređenju s placebom, steviol nije uticao na nivo šećera u krvi. Uz to, naučni rad Academy of Nutrition and Dietetics (na temu nutritivnih i nenutritivnih zaslađivača) analizirao je nasumično kontrolisana istraživanja i efekte stevije na metaboličke procese u poređenju s dejstvom placeba. Studije su pokazale da skoro uopšte nije bilo promena kad je u pitanju šećer u krvi, nivo insulina, hipertenzija i kilaža. U jednoj studiji u kojoj su registrovane minimalne promene, osobe obolele od dijabetesa tipa 2 prijavile su snižen postprandijalni nivo glukoze i glukagonsku reakciju nakon obroka sa stevijom, a u poređenju s obrokom koji je sadržao placebo.

Idealna za dijete

Uzrok epidemije gojaznosti u svetu vrlo su složeni, a uključuju faktore poput smanjene fizičke aktivnosti, dugog sedenja, kao i preterivanja u visokokalorijskoj hrani, bogatoj mastima i dodatim šećerima. Procenjuje se da rafisani šećer čini 16% ukupnih unetih kalorija u savremenoj ishrani, zbog čega se smatra jednim od vodećih krivaca za drastičan porast broja gojaznih osoba i dijabetičara. Budući da stevija ne sadrži kalorije, idealna je zamena za šećer. Zamena od samo 25 g (oko šest kašičica) šećera stevijom znači 100 kalorija manje.

Antikancerogena svojstva

Biljka stevija sadrži mnoga jedinjenja sterola i antioksidansa – triterpena, flavanoida i tanina. Najznačajniji flavanoidi i polifenoli, antioksidansne fitohemikalije koje se nalaze u steviji, jesu: kempferol, kvercetin, hlorogena i kofeinska kiselina, izokvercetin i izosteviol. Prema Američkom žurnalu epidemiologije, studije su pokazale da kampferol može smanjiti rizik od raka pankreasa za 23%, što je veoma značajan podatak za muškarce. Ostali antioksidansi takođe igraju veoma značajnu ulogu u sprečavanju malignih oboljenja. Pored toga, neutrališu štetno dejstvo slobodnih radikala i sprečavaju oštećenja ćelija.

VIŠE SAVETA POTRAŽITE U BIO zelena medicina magazinu! 

STARE BROJEVE POTRAŽITE NA SAJTU novinarnica.net

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here