Home Preventiva Predijabetes: Prepoznajte simptome i sprečite šećernu bolest

Predijabetes: Prepoznajte simptome i sprečite šećernu bolest

163
0
SHARE

Pospanost nakon obroka, žudnja za slatkišima i višak kilograma nagomilan u predelu struka, samo su neki od pokazatelja da dijabetes kuca na vrata.

Dijabetes je podmukla bolest modernog doba, za čiji nastanak je u velikoj meri kriva nepravilna ishrana. Kada već nastupi, dijabetes ne može da se izleči, ali se može držati pod kontrolom. U našoj moći je da na vreme prepoznamo znakove predijabetesa, stanja povišenog nivoa glukoze, koje se još uvek ne može nazvati dijabetesom i koje se razvija postepeno, 10 i više godina.

U ovoj fazi bolesti šećer se može držati pod kontrolom promenama u načinu ishrane, ali je od ključnog značaja da se faza predijabetesa na vreme prepozna, što često nije lako jer su simptomi skriveni ili čak potpuno izostaju. Zato stručnjaci preporučuju da nivo glukoze u krvi mere i osobe koje misle da su zdrave i ne sumnjaju na dijabetes. Merenje glukoze se naročito savetuje osobama starijim od 45 godina, gojaznim ljudima i svima koji imaju rizikofaktore za nastanak dijabetesa.

PROČITAJTE I… Imate dijabetes? Isprobajte kinesku recepturu

Znakovi koji ukazuju na predijabetes

Iako se smatra ”tihim ubicom” jer se ne ispoljava očiglednim simptomima, postoje znaci koji vam mogu pomoći da ”dijagnostikujete” problem, a potom i potražite savet stručnjaka kako biste sprečili ozbiljnije posledice po zdravlje. To su sledeći signali:
1. Pospanost nakon obroka – normalno je da nam se nakon teškog mesnog i masnog obroka prispava, ali ako primetite da vam se ovo često ili redovno dešava, ne bi bilo loše da se obratite lekaru i počnete da merite nivo šećera u krvi.
2. Žudnja za slatkišima i drugim prostim ugljenim hidratima – može biti rezultat navike, ali i potencijalnog razvoja dijabetesa.


3.Višak kilograma i otežano mršavljenje – gojaznost je faktor rizika za pojavu dijabetesa, te se može reći da su sve gojazne osobe u fazi predijabetesa. Gubitak kilograma kroz pravilnu ishranu i fizičku aktivnost veoma je važan korak u prevenciji šećerne bolesti.
4. Masne naslage oko struka – gojaznost je opasna u svakom slučaju, ali ukoliko se gojite u predelu oko struka imate povećan rizik od kardiovaskularnih bolesti i dijabetesa.
5.Povišen krvni pritisak – ako uz gojaznost imate povišen holesterol, trigliceride i krvni pritisak, postoji velika mogućnost da obolite od dijabetesa. Pravilan režim ishrane rešenje je i za ove probleme, te je obavezno konsultovanje sa dijetetičarem ili nutricionistom.

PROČITAJTE I… Da, šećer je zaista opasan

Birajte namirnice s niskim i srednjim glikemijskim indeksom

Glikemijski indeks pokazuje brzinu kojom ugljeni hidrati iz hrane podižu nivo glukoze u krvi, a iznosi od jedan (najsporije) do 100 (najbrže), što odgovara čistoj glukozi. I potpuno zdrave osobe, a naročito one koje su pod povećanim rizikom od nastanka dijabetesa, treba da izbegavaju hranu s visokim glikemijskim indeksom: slatkiše, belo brašno, belu testeninu i hleb, krompir, prženu hranu, industijske namirnice, proizvode s dodatkom kukuruznog i glukoznog sirupa, marmeladu, konzervirano voće. Prednost treba dati namirnicama sa srednjim i nižim glikemijskim indeksom. Namirnice sa srednjim glikemijskim indeksom jesu: integralni pirinač i druge integralne žitarice, pa samim tim i integralna brašna i proizvodi od njih, batat, nezrela banana, sok od jabuke i ananasa bez šećera. Nizak glikemijski indeks imaju jabuke, kruške, sveže smokve, bademi, prokelj, kupus, brokoli, zelena salata, sveža šargarepa, sočivo, leblebije, paradajz.

 

STARE BROJEVE POTRAŽITE NA SAJTU novinarnica.net

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here