Home Zelena medicina Koliko su prebiotici važni?

Koliko su prebiotici važni?

54
0
SHARE

Za probiotike smo već svi čuli, ali jeste li se ikad zapitali čime se hrane dobre bakterije, bez kojih život ne bi bio moguć?

Prebiotici i zdravlje

Većina ljudi unosi dovoljno probiotika, ili bar znaju da bi trebalo to da čine, ali ono što ne znaju jeste to da su njihovom organizmu neophodni i prebiotici. Reč je o nesvarljivim dijetalnim vlaknima koja pokreću rast bakterija i pozitivno deluju na crevnu floru. Ne treba ih mešati s probitocima – dobrim bakterijama, bez kojih naš organizam ne bi mogao normalno funkcionisati. Pojednostavljeno – prebiotici su hrana za bifidobakterije i laktobacile, koji pokreću metaboličke procese u organizmu i suzbijaju patogene mikroorganizme.

SAZNAJTE I… Kako voditi računa o jetri

Najpoznatiji prebiotik jeste inulin, kog ima u belom i crnom luku, praziluku, šparglama i artičokama. Međutim, zbog njihovog značaja za zdravlje, često se dodaju nekim gotovim proizvodima, poput žitnih pahuljica, keksa, hleba, namaza, pića i jogurta. Poznato je da prebiotici poboljšavaju crevnu floru, sprečavaju razvoj kancera, jačaju imunitet i podstiču mršavljenje. Takođe, ublažavaju simptome ulceroznog kolitisa, Kronove bolesti, iritabilnog kolona i celijakije.

Gde ima prebiotika?

Prebiotici se ne razlažu niti aposrbuju u crevima, a najpoznatije vrste jesu inulin, oligosaharidi i arabinogalaktani. Neke od namirnica koje sadrže prebiotike jesu: crni i beli luk, praziluk, rotkvice, šargarepa, kokos i kokosovo brašno, čija i lanene semenke, paradajz, banane, cikorija, maslačak, artičoka, špargla i slatki krompir. Inulin i oligosaharidi jesu kratkolančani polisaharidi, to jest lanci ugljenih hidrata koji deluju u različitim delovima debelog creva doprinoseći tako zdravlju. A porastom i održavanjem populacije dobrih bakterija – potiskuju se patogeni mikroorganizmi, koji uzrokuju različite zdravstvene tegobe.

PROČITAJTE I… Gajite šargarepu i zaštitite oči, stomak i pluća

Jačaju imunitet
Jedan od najvažniji benefita koji se pripisuju prebioticima jeste jačanje imunosistema. Bebe imaju koristi od njih dok su još u majčinom stomaku, a smatra se i da smanjuju rizik od ekcema, ubrzavaju rast i metabolizam, te povećavaju toleranciju na mleko i mlečne proizvode. Zato se i dodaju gotovim proizvodima za ishranu najmlađih.
Iscrpna istraživanja pokazuju da prebiotici podstiču stvaranje T-ćelija, važnih za odbrambeni sistem organizma. Naime, hraneći dobre bakterije, jačaju imunitet sistema za varenje, ali i celokupnog organizma.

Jačaju creva
Patogeni mikroorganizmi lakše se provlače kroz propustljiva creva, a potom kolonizuju druge organe u telu. Stoga je ključnog značaja sanirati upalu creva i obezbediti dovoljno hrane za razvoj korisnih bakterija. Istraživanja su pokazala da bogaćenje ishrane prebioticima ublažava simptome zapaljenja debelog creva. Između ostalog, ovo stanje obuhvata izostanak imunološkog odgovora na bakterijsku kulturu u crevima. To važi i za obolele od Kronove bolesti, celijakije i ulceroznog kolitisa, koji imaju smanjen broj dobrih bakterija u sistemu za varenje, što je najčešće posledica uzimanja antibiotika. Pokazalo se da prebiotici znatno ublažavaju simptome ulceroznog kolitisa, poput bola u stomaku, dijareje i krvave stolice. Pored toga, povećavaju apsorpciju nutrijenata kao što je kalcijum, te podstiču pražnjenje creva.

STARE BROJEVE POTRAŽITE NA SAJTU novinarnica.net

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here