Home Aktuelno Ishrana: Najčešće istine i zablude

Ishrana: Najčešće istine i zablude

221
0
SHARE

Već godinama unazad važe neka pravila o ishrani kojih se svi pridržavaju, a zapravo nisu ispravna. U nastavku otkrijte u šta smo to pogrešno verovali sve vreme.

Istine i zablude o ishrani

Šećer od šećerne trske bolji od belog
NE:
Iako su naučnici beli šećer odavno proglasili za jednu od četiri ”bele smrti”, činjenica je da većina ljudi od svih ukusa najviše voli slatko i upravo je odricanje od slatkiša jedan od najvećih problema kada je reč o ishrani. Kao zdravija zamena, između ostalog, izdvojio se šećer od šećerne trske, ali da li je to baš tako? Istina je da on sadrži znatne količine gvožđa, cinka i inulina, koji hrani dobre bakterije i štiti creva. Međutim, sadrži skoro podjednake količine fruktoze i glukoze kao rafinisani beli šećer. Šećer od šećerne trske ima niži glikemijski indeks (oko 35), ali on meri samo glukozu, ne i fruktozu koja odlazi direktno u jetru i tu se metaboliše. Istraživanja su pokazala da velike količine fruktoze podižu krvni pritisak, nivo triglicerida i LDL (lošeg) holesterola u krvi, troše vitamine i minerale, uzrokuju insulinsku rezistenciju i gojaznost, te da znatno doprinose nastanku kardiovaskularnih oboljenja, bolesti jetre, pa čak i kancera.
(!): Ako baš ne možete bez zaslađivača, umesto šećera koristite steviju.

Sirova šargarepa je zdravija od kuvane
NE:
Stalno se ističe kako je za dobro zdravlje potrebno jesti što više svežeg voća i povrća. Međutim, kada je reč o šargarepi, izgleda da od nje imamo više koristi ako je jedemo kuvanu. Naime, 100 grama sirove šargarepe sadrži 8,285 mikrograma beta-karotena, 3,477 mikrograma alfa-karotena i 256 mikrograma luteina i zeaksantina. Sa druge strane, kuvana sadrži 8,332 mikrograma beta-karotena, 3,776 mikrograma alfa-karotena i čak 687 mikrograma luteina i zeaksantina. Dakle, uz to što se kuvanjem povećava količina ovih važnih antioksidanasa, oni se takođe lakše apsorbuju. Nažalost, termičkom obradom namirnice gubi se čak 50 procenata vitamina C. Pritom, važno je i kako kuvate šargarepu. Ako je kuvate celu, sačuvaće se mnogo više hranljivih sastojaka nego ako je prethodno isečete. Važno je znati i to da su za apsorpciju karotenoida neophodne masti, pa uvek šargarepu jedite uz dodatak nekog nerafinisanog ulja, najbolje maslinovog.
(!): Šargarepa zapravo sadrži provitamin A, jer se ”pravi” vitamin A nalazi jedino u namirnicama životinjskog porekla.

PROČITAJTE I… Makrobiotika: Jača od svake bolesti

Jela od spanaća treba odmah pojesti
DA:
Ova tvrdnja zaista je tačna. Naime, spanać i drugo lisnato povrće sadrži visok procenat nitrata čija količina zavisi od vrste i uslova u kojima je povrće uzgajano. Nitrati su sami po sebi potpuno bezopasni, ali se mogu pretvoriti u nitrite, a zatim i u nitrozamine, za koje se smatra da izazivaju kancer. Enzimi koje sadrže bakterije pretvaraju nitrate u nitrite, što se naročito dešava nakon što je spanać termički obrađen pa uskladišten, a zatim ponovo zagrejan. Nitriti umanjuju sposobnost krvi da transportuje kiseonik tako što menjaju hemoglobin u methemoglobin, tj. protein koji ne može da prenosi kiseonik. Ako već niste pojeli celu količinu spanaća koju ste pripremili, što pre ga ohladite i držite u frižideru na temperaturi nižoj od pet stepani.
(!): Ako patite od hipotireodizma, obavezno kuvajte spanać jer se na taj način uništavaju goitrogeni koji sprečavaju apsorpciju joda.

PROČITAJTE I… Prirodnim putem do samoizlečenja

Ako izbegavamo gluten, bićemo zdraviji
NE:
Masovno proterivanje glutena iz ishrane i njegovo stavljanje na crnu listu uopšte nije dobro kao što se misli. Osobe koje su alergične ili intolerantne na taj protein, svakako treba da ga izbegavaju. Za obolele od celijakije upravo je to i jedina terapija. Međutim, koliko ima smisla da gluten izbegavaju i potpuno zdrave osobe? Dr Piter H. R. Grin, direktor Centra za celijakiju na Univerzitetu Kolumbija, smatra da to nije samo besmisleno već može imati štetne posledice po zdravlje. Gluten sam po sebi nema posebne benefite po zdravlje, ali žitarice koje ga sadrže imaju. Pšenica, raž i ječam obiluju mineralima, naročito gvožđem, kao i vitaminima B-grupe, a sadrže i obilje vlakana. Studije ukazuju na to da integralne žitarice igraju važnu ulogu u prevenciji kardiovaskularnih bolesti i dijabetesa, kao i raka.
(!): Ako proizvod nosi naziv ”bezglutenski”, to ne znači da je i zdrav. Mnogi od njih obiluju nezdravim masnoćama i sadrže visok procenat kalorija.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here