Home Preventiva Gluten: Najčešći mitovi

Gluten: Najčešći mitovi

124
0
SHARE

Izbegavanje pšenice zbog glutena može ublažiti neke probleme koje uzrokuju ugljeni hidrati, ali se sva krivica svaljuje na ovaj protein. U stvari, samo bi oboleli od celijakije trebalo da izbegavaju sve namirnice koje ga sadrže.

Gluten i zdravlje

Sve veći broj stručnjaka izražava zabrinutost zbog trenda potpunog izbacivanja iz ishrane namirnica koje sadrže gluten. Po njihovom mišljenju, ne postoji nijedan razlog da zdrave osobe ne unose ovaj protein. S druge strane, nije zanemarljiv broj onih koji tvrde da su se preporodili nakon što su ga “proterali” iz jelovnika. Kome verovati? Da li je gluten toliko loš kao što mnogi pričaju? Ako slušamo stručnjake, gluten treba da izbegavaju samo oni koji boluju od celijakije ili poremećaja imuniteta koji napada tanko crevo. Međutim, mnogi koji se odriču glutena nemaju nikakvo zdravstveno opravdanje, već to rade jer veruju brojnim mitovima.

 Krivac za gojaznost
Možda ćete tokom dijete bez glutena osetiti kao da ste smršali, ali tu je, zapravo, reč o ugljenim hidratima. Gluten nije ugljeni hidrat, već protein, a oba ova nutrijenta nalaze se u pšenici. Logično je da, ako izbegavate pšenični hleb, izbeći ćete i jedan od najvećih izvora ugljenih hidrata u zapadnjačkoj ishrani (drugi su gazirana pića, keksovi, peciva i ostali slatkiši). Međutim, na vašu kilažu utiču hormoni, kao i količina vode koju pijete i to koliko soli unosite.

PROČITAJTE I… Celijakija- hrana jedini lek

Budući da je sve to promenljivo, težina može da varira i do nekoliko kilograma dnevno. Još jedna stvar koja utiče na vašu kilažu jesu ugljeni hidrati. Ugljeni hidrati koji se nalaze u vašoj jetri, a koji su pretvoreni u glikogen, predstavljaju kratkoročne izvore energije. Glikogen je “hidriran”, tako da na svaki njegov gram zadržavate oko dva i po grama vode. Kad unosite manje ugljenih hidrata, skladištite manje glikogena, pa time zadržavate i manje vode. Ako obrnete proces, shvatićete zašto na ishrani siromašnoj ugljenim hidratima u početku gubite težinu.

Uzrokuje “guščiju kožu” ili keratosis pilaris
Keratosis pilaris je benigno kožno oboljenje usled koga koža izgleda kao naježena, a javlja se na rukama, butinama i zadnjici. Nastaje kad višak keratina začepi folikulu dlake. Guščija koža pogađa oko 50 odsto adolescenata, a smatra se da nasledni faktor ima važnu ulogu u njenom nastajanju. Ono što je izvesno jeste to da ova bolest ne nastaje kad gluten ošteti creva. Zapravo, keratosis pilaris nije uobičajen kod obolelih od celijačne bolesti, koja je najgori oblik osetljivosti na gluten.

STARE BROJEVE POTRAŽITE NA SAJTU novinarnica.net

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here