Home Formula zdravlja Dobra strana gorkog ukusa

Dobra strana gorkog ukusa

77
0
SHARE

Gorak ukus ukazuje na toksične supstance, ali i na važne blagotvorne sastojke. Iskoristite ih tako što ćete slediti primer istočnjačke kuhinje.

Gorki ukusi i zdravlje

,,Osetiti gorčinu u ustima“, ,,biti ogorčen“, ,,liti gorke suze“… U našem jeziku, kao i u mnogim drugim jezicima, gorak ukus se povezuje s negativnim emocijama. To nije slučajno. U prirodi gorčinu često prate toksične supstance, poput alkaloida. To je ukus opasnosti, uzbune… te prema njemu imamo urođenu odbojnost.

Iako se razlikuju mnoge podvrste gorkih supstanci, za nas je njihov ukus u suštini isti – gorak. Zašto je to tako? Svaka ćelija čula ukusa obuhvata skoro trideset receptora za gorčinu, ali centar u mozgu zadužen da registruje ukus prima isti nadražaj, nezavisno od toga koja ga je gorka supstanca proizvela.

Znak opasnosti
Verovatno je ovaj mehanizam tokom evolucije predstavljao prednost, budući da omogućava trenutno prepoznavanje potencijalnog izvora opasnosti. Činjenica je da smo osetljiviji na taj ukus nego na one druge. Žene osećaju gorak ukus bolje od muškaraca. Ta osetljivost je pritom čak povećana prvih meseci trudnoće, kao da time treba da se zaštiti još nerođeno dete. Nije slučajno što u ovom periodu mnoge trudnice iznenada prestanu da piju kafu.

SAZNAJTE I… Sirova hrana- o čemu treba voditi računa?

Izvor dragocenih flavonoida
Jačina percepcije gorkog ukusa varira od osobe do osobe (na skali od 1 do 500), na šta utiče prvenstveno genetski faktor. Takozvane supertestere, veoma osetljive na gorak ukus još pri rođenju, ova osobina uslovljava u izboru hrane. Mnogi, na primer, namerno ne jedu gorko povrće, poput onog iz porodice kupusa, prenoseći tu naviku i na decu. Ta navika može se pretvoriti u problem. Naime, postoji mnogo vrsta povrća gorkog ukusa koje ne sadrži otrove, naprotiv – predstavljaju izvor dragocenih zaštitnih supstanci, poput flavonoida.

Navikavanje čula ukusa na gorčinu
Stvaranje uslovnih refleksa može se prevladati treningom i navikavanjem. Naime, moguće je naučiti decu da počnu ceniti gorko povrće. Međutim, kod dece ne treba ciljati na racionalost. Argumenti tipa ,,jedi povrće jer je zdravo“ nisu baš ubedljivi. Dakle, bolje je direktno ih uključiti u pripremanje hrane, davati im da probaju pomalo povrća, kao da je reč o nekoj igri. Tako će im gorčina polako postati deo ,,memorije ukusa“, navići će se na određene sastojke hrane, dok ne počnu da ih uzimaju bez ikakvog prisiljavanja.

PROČITAJTE I… Ishrana: Najveće istine i zablude

Ajurveda kao vodič
Sledite ajurvedsku školu. Opredelite se za male porcije gorkih sastojaka, a posebno – kad je povrće u pitanju – za zelenu salatu, radič, cikoriju, rukolu, crni koren, šparglu, blitvu, artičoku… U gorko voće spadaju kajsija, grejpfrut, gorka narandža…
Upravo je gorka narandža dobra za regulisanje apetita, ali se ne preporučuje tokom trudnoće i dojenja. U tri decilitra vrele vode stavite ravnu kašiku sušenih listova, cvetova i kore gorke narandže, pa ostavite to da odstoji deset minuta. Zatim procedite i popijte. Uzimajte je između dva obroka, najviše četiri do šest nedelja.

Ostali gorki sastojci
Smatraju se gorkim i kozji sir i heljda.
Na kraju, može pomoći ako jelima dodate malo gorkih začina i aroma, koji, između ostalog, koriguju dejstvo preslanih ili preslatkih ukusa. Preporučuju se ruzmarin, timijan, žalfija, encijan, kumin (gorko, ljuto); seme komorača (gorko, slatko); kurkuma (gorko, ljuto); cimet (slatko, ljuto, gorko). Mešanjem dvaju ili triju začina postiže se dobar harmonizujuć efekat. Za kraj, gorku kafu treba uzimati veoma umereno.

STARE BROJEVE POTRAŽITE NA SAJTU novinarnica.net

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here